Grzybobranie to doskonała forma relaksu, który poprawia kondycję i sprawność ruchową.
Zbieraj tylko dobrze znane grzyby!!!

grzyby strój

Zaoszczędzi nam nerwów i odpowiednio nas zabezpieczy. Ubiór na wyprawę do lasu dobieramy ze względu na temperaturę i opady lub ich brak. Jeżeli jest ciepło to ubieramy cienką koszulę, bluzę z długim rękawem. Przed wejściem do lasu zapinamy rękawy, kołnierzyk pod szyją lub podciągamy zamek błyskawiczny bluzy.

Koszulę dobrze jest wpuścić w spodnie i ścisnąć się paskiem. Nakrycie głowy takie jak kapelusz czy czapka z daszkiem chroni nas częściowo przed pajęczyną osiadającą na twarzy. Konieczne długie spodnie i pełne buty z cholewką powyżej kostki(żadne tam klapki, sandały itp.). Na chłodniejsze dni należy ubrać się cieplej. Jeżeli jest mokro lub pada mały deszcz to ubieramy dodatkowo cienką nieprzemakalną kurtkę, buty gumiaki, nakrycie głowy. Jeżeli pada deszcz, a w lesie jest dużo dróżek i ścieżek, to przyda się stary parasol.
grzyby kozaki kleszcze, komary

a) zabezpieczenie się przed komarami i kleszczami - należy stosować odpowiednie ubranie, najlepiej w kolorze szarym lub ciemnym (niebieski kolor wabi komary) oraz należy stosować chemiczną ochronę przeciw komarom i kleszczom,
b) unikajmy dużych kompleksów leśnych, których nie znamy,

c) w dzisiejszych czasach telefon komórkowy to już standart, dlatego warto go mieć w lesie. Jest już naprawdę super, jeżeli posiadamy nawigację pieszą, w której zaznaczamy miejsce znalezienia grzybów, datę, rodzaj grzyba, itp. Zapisujemy mapę i następnym razem możemy iść na grzyby po śladzie.
d) do lasu dobrze jest się wybierać w min. 2 osoby,
e) zbieramy grzyby, które bardzo dobrze znamy. Grzyby wkładamy do wiklinowych koszy lub łubianek z drewna. Nie należy zbierać grzybów do wiader z tworzywa czy reklamówek (łatwo ulegają zaparzeniu i zepsuciu),
f) nie zbieramy bardzo młodych grzybów oraz starych. Młode owocniki łatwo pomylić z trującymi grzybami, a stare grzyby nie są zbyt dobrze tolerowane przez organizm ludzki. Najbardziej niebezpieczne są grzyby blaszkowe,
g) nie dotykamy trujących grzybów i tych niezbieranych
h) w lesie zachowujemy się cicho, nie śmiecimy i nie niszczy roślinności oraz grzybów, których nie zbieramy,
i) jeżeli korzystamy z atlasu grzybów, to przed obróbką należy zasięgnąć rady osoby znającej grzyby lub udać się do specjalisty.

Borowik siatkowy
borowik siatkowy przetwarzanie grzybów

Na temat grzybów krąży wiele mitów, a najbardziej znany to jest ten, że są bezwartościowe. Jest to nie prawda, bowiem zawierają sole mineralne, białko, witaminy B, C, PP. Witaminy A i D posiadają niektóre gatunki.

Grzyby nadają się do suszenia, marynowania, smażenia, gotowania. Są bardzo smaczne jako nadzienie do pierogów i naleśników. Wspaniale nadają się na sosy tylko z grzybów lub są wspaniałym składnikiem innych sosów, o zupach nie wspomnę :). Należy jednak pamiętać o odpowiednim ich przygotowaniu, żeby nie utracić smaku i aromatu leśnych grzybów. Grzyby przeznaczone do suszenia czyścimy miękką szczoteczką lub delikatnie przecieramy wilgotną ściereczką.
Do bezpośredniego spożycia najlepiej oczyść z grubszych zanieczyszczeń na sucho i następnie krótko płuczemy w całości pod bieżącą wodą. Nie moczmy ich ponieważ stracą częściowo swoje walory smakowe i aromatyczne oraz są wypłukiwane składniki odżywcze. Najgorszy wariant to moczenie już pokrojonych grzybów.

Kurki - pieprznik jadalny

pieprznik jadalny

Pierwsze kurki pojawiają się już w połowie maja, a ostatnie możemy znaleźć jeszcze w listopadzie. Lubią gleby piaszczysto kwaśne, rosną grupowo w lasach sosnowych, mieszanych, świerkowych. Pomimo że ładnie pachną, dobrze radzą sobie z owadami oraz są odporne na psucie. Grzyby w tym i kurki najsmaczniejsze są świeże i młode owocniki. Po grzybobraniu należy usunąć na sucho piasek i igliwie oraz opłukać, ale nie moczyć.

Pamiętajmy o niezadługim czasie smażenia, bo zamiast chrupiących, staną się gumowate i twarde. Z kurek można przygotować sosy, zupy lub po prostu usmażyć na tłuszczu. Można je też marynować lub suszyć, ale nie są to popularne sposoby przetwarzania kurek. Można je dłużej przechowywać w lodówce lub zamrozić (najlepiej przez chwilę blanszowane i zahartowane w zimnej wodzie). Dominującym składnikiem kurek jest woda (40 kcal/100 g produktu). Zawierają aminokwasy, np. lizynę, która dobrze wpływa koncentrację, a tryptofan poprawia nastrój i pomaga w depresji oraz w zasypianiu. Tryptofan nie jest wytwarzany przez organizm i musimy go dostarczać z żywnością.
Posiadają nienasycone kwasy tłuszczowe, np. kwas linolenowy, który łagodzi stany zapalne oraz obniża ryzyko kłopotów w układzie krążenia, np. zawału serca. Kurki dostarczają potasu, fosfor, witaminy oraz karoten, który ma dobry wpływ na wzrok.

grzyby kozaki koźlarz pomarańczowy obróbka borowików koźlarz pomarańczowy