Autor nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne skutki nieprawidłowego wykorzystania przedstawionych tu informacji.

Łączenie niektórych składników żywnościowych może być niebezpieczne dla naszego zdrowia. Często są to bardzo popularne metody i nawyki przekazywane z pokolenia na pokolenie. Rozwój cywilizacji a wraz z nią rozwój nauki pozwala na dokładniejsze poznanie wpływu łączenia różnych składników żywnościowych na nasz organizm.
Dobra kuchnia i zdrowie!
Dania mięsne nie popijamy herbatą i kawą. Napoje te zawieraja taninę, która utrudnia wchłanianie żelaza. Dopiero po 2 godzinach od zjedzenia mięsa powinno się pić te napoje. Można je popijać wodą mineralną z cytryną lub sokiem owocowym.
Do dań rybnych dodatkiem nie powinny być brokuły, brukselka, kapusta. Warzywa te utrudniają przyswajanie jodu z ryb.
Nie smażymy ryb i mięs na oleju słonecznikowym lub kukurydzianym. Oleje te zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-6, które blokują korzystne działanie kwasów Omega-3. Sprzyja to bólom w stawach i obrzękom.
Zachowując zdrowy rozsądek w umiarze, nie rezygnuj z ulubionych potraw. Nie bezpieczne związki zaszkodzą Ci tylko wtedy, gdy będą stałą pozycją w Twoim menu.


trójkąt ZŁE POŁĄCZENIA - UNIKAJMY ICH !!!
herbata z cytryną Herbata z cytryną lub pigwą.
Chyba każdy z nas pił i pije herbatę z cytryną. Poprawia samopoczucie w czasie przeziębienia, zmarznięcia.
Czy jest zdrowa? Napewno od czasu do czasu to łączenie nie zaszkodzi. Naukowcy twierdzą, że w liściach herbaty jest sporo glinu, który sprzyja chorobie Alzheimera.
W samym napoju z herbaty glin jest nieprzyswajalny przez organizm. Jednak gdy do herbaty dodamy soku z cytryny, który wchodzi z nią w reakcję chemiczną i zmienia glin w łatwo wchłaniany przez organizm cytrynian glinu.
Pigwa również działa podobnie jak cytryna. Stosujmy częściej sok malinowy, miód, imbir, kardamon itp. Jest na to sposób, poprostu zaparzamy herbatę w imbryczku lub usuwamy fusy z filiżanki i wtedy dodajemy cytrynę.

Herbata i ciasto drożdżowe
Drożdże są bogatym źródłem witaminy B1, która odpowiada za sprawność układu nerwowego. Ma też wpływ na przemiany cukrów w kwasy tłuszczowe. Występujące w herbacie garbniki ograniczają wchłanianie witaminy B1 z drożdży. Oczywiście jak lubimy ciasto popijać herbatą, to nie musimy sobie tego odmawiać.
Herbata i mięso wołowe oraz wątróbka
Takie połączenie powoduje, że żelazo zawarte w mięsie gorzej się wchłania.
Kawa i sernik
kawa i sernik Kawa, a także herbata zwiera kwas szczawiowy i gdy zaczyna się mieszać w żołądku z wapniem tworzą się szczawiany.
Szczawiany odkładają się w postaci kamieni w drogach moczowych. Również takie połączenie utrudnia przyswajanie zawartego w nabiale wapnia.

Pomidor z ogórkiem
pomidor i ogórek Ogórek świeży i inne warzywa dyniowate (cukinia, kabaczek, patison itp.) zawierają enzym askorbinowy, który utlenia witaminę C. Łyżeczka soku z tych warzyw zniszczy całą witaminę C zawartą w 3 litrach soku pomidorowego.
Również z ogórkami i innymi dyniowatymi nie należy łączyć z natką pietruszki, papryką, cebulą. Nie dotyczy to ogórków kiszonych, które w procesie kiszenia tracą enzym askorbinowy.
Ogórki najlepiej jeść osobno, ale do smaku dodać cebulę, pomimo, że ogórki utlenią nam witaminę C.

Ziemniaki z masłem
ziemniaki z masłem Gotowane lub pieczone ziemniaki mają mało kalorii. Mała łyżeczka masła to już ok. 60 kcal więcej. Polewając ziemniaki masłem zamieniamy je w bombę kaloryczną. Ziemniaki mają wysoki indeks glikemiczny, który podnosi gwałtownie poziom glukozy we krwi.
Organizm chce ją obniżyć i dlatego trzustka zaczyna wytwarzać insulinę co powoduje magazynowanie tłuszczu. Do nadwagi już bardzo blisko. Lepiej do ziemniaków dodawać jogurt lub kefir.
Ten sam mechanizm działa w przypadku połączenia oliwy lub masła z owocami, cukrem, marchwią, buraczkami oraz produktami mącznymi.

Grzyby z alkoholem
Spożywanie alkoholu (nawet wino) z przekąskami grzybowymi może zaszkodzić. Alkohol ścina białko grzybów i dlatego stają się bardzo niestrawne. Najbardziej dotyczy to mało popularnego czernidlaka pospolitego, dla którego okres karencji po zjedzeniu wynosi dwa dni! Zawiera on korynę, która hamuje rozkład alkoholu w organizmie.
Może to doprowadzić do zatrucia aldehydem octowym. Pierwsze objawy są widoczne już po 20 min. Wzrasta tętno, na twarzy i szyi pojawiają się czerwone plamy. W takiej sytuacji należy natychmiast zgłosić się do szpitala.

Ryby z brokułami
Kapusta, brukselka, kalafior, soja oraz brokuły są to rośliny krzyżowe, które zawierają goitrogeny. Składnik ten utrudnia przyswajanie jodu, którego źródłem są również ryby morskie. Rada jest taka, że gotując w/w warzywa przez pierwsze 4 minuty nie przykrywamy garnka. Gotowanie neutralizuje goitrogeny, które ulotnią się razem z parą.

Mięso czerwone z winem
Czerwone mięso jest bogate w żelazo, ale garbniki zawarte w winie ograniczają jego wchłanianie. Z tego względu nie należy często stosować to zestawienie menu. Zamiast wina zastosuj sok pomarańczowy.

Chłodnik litewski
chłodnik litewski Wywar z botwinki wymieszany z kefirem lub jogurtem to wyśmienita zupa. Trzeba jednak wiedzieć, że botwinka jest bogatym źródłem szczawianów.
W połączeniu z wapniem zawartym w kefirze, jogurcie, tworzy szczawiany wapnia, które mogą powodować rozwój kamicy nerkowej. Natomiast w tym połączeniu sam wapń nie jest przyswajalny przez nasz układ kostny i osteoporoza gotowa :).
Porada - gdy spożywasz warzywa zawierające szczawiany (botwinka, szczaw, rabarbar), pij dużo wody. A w celu uzupełnienia wapnia, na drugi dzień jedz np. ser żółty, ryby itp.

Twarożek z pomidorem
twaróg z pomidorem Twarożek z pomidorem sprzyja chorobie stawów. Zawarte w pomidorze kwasy (jabłkowy, cytrynowy, kumarynowy, chlorogenowy) łączą się z wapniem z sera i tworzą nierozpuszczalne kryształki.
Odkładają się one w stawach, co może powodować stany zapalne.
Porada - rzodkiewka, szczypiorek, czosnek doskonale zastąpią pomidorka.