Zawarta tu wiedza jest w miarę poprawna, lecz może być niewyjaśniona do końca. Autor nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne skutki wykorzystania przedstawionych tu informacji.
Od 1 listopada 2012 r. UE wprowadza nakaz etykietowania opon.
Co oznaczają znaki, symbole, cyfry na oponach ? Zmieniając opony zastanawiamy się często o czym informują nas różne znaki na nich. Jak odróżnić oponę letnią od zimowej? Warto wiedzieć, gdzie szukać tych informacji.

Opony
Bieżnik - wskaźnik zużycia /*/ Data produkcji opon /*/ Rozmiar opony i inne oznaczenia /*/ Indeks prędkości /*/ Indeks nośności /*/ Kiedy zakładać zimówki? /*/ Jak rozróżnić opony? /*/ Różnica w wyglądzie bieżnika

Bieżnik - wskaźnik zużycia
bieżnik opony Zgodnie z polskim prawem możemy użytkować opony o głębokości bieżnika nie mniejszej niż 1,6 mm. Wskaźnik zużycia występuje w sześciu miejscach na obwodzie opony (zgrubienia w rowkach bieżnika - patrz foto) i oznacza granicę dopuszczalnego zużycia rzeźby bieżnika. Występy te sygnalizują o osiągnięciu wartości minimalnej bieżnika. Wskaźnik zużycia to zgrubienia w karbach bieżnika, natomiast symbol TWI zwykle znajduje się na boku opony. W praktyce radzę minimum bieżnika 1,6mm zachować dla opon letnich. Natomiast dla opon zimowych lepiej jest gdy bieżnik nie ma głębokości poniżej 4mm.
Opony zimowe o głębokości bieżnika poniżej 4mm nie gwarantują dobrej trakcji, ponieważ nie spełniają swojej funkcji.
Pomimo tego opon zimowych o głębokości bieżnika ok. 4mm jest w naszych kraju dużo (poprostu zdzieramy je po zachodnich sąsiadach tak, jak w dawniejszych czasach zdzierało buty młodsze rodzeństwo po starszym).
Opony zimowe poprawiają trakcję na śniegu i lodzie dzięki swoim trzem głównym cechom: dobranej rzeźbie bieżnika, plastycznemu składowi mieszanki oraz odpowiedniej głębokości bieżnika. Jeżeli jedna z tych cech nie funkcjonuje , to te dwie pozostałe nie zagwarantują właściwych osiągów.
Dlaczego mówię o minimum 4mm? Dlatego, że w warunkach zimowych w trakcie jazdy opony muszą usuwać śnieg i błoto pośniegowe rowkami na zewnątrz opony oczyszczając tym samym bieżnik. Gdy głębokość bieżnika jest za bardzo płytka, kawałeczki śniegu, jakie przyczepią się do opon, będą tak małe (opona ma mały punkt przyczepienia się do podłoża), że trakcja zostanie znacznie obniżona.
Myślę, że minimum 4mm dla opony zimowe nie jest żadnym problemem, gdy nabyliśmy nowe opony ponieważ przeważnie mają one głębszy bieżnik niż opony letnie lub całoroczne. Standart głębokości bieżnika dla opony letniej to 8-9mm, a dla zimowej 12-13mm.
Jednak w naszych realiach często kupujemy te używane i przy rozsądnej jeździe starczą jeszcze na kilka lat :).
trójkąt Dla naszego bezpieczeństwa zwracajmy uwagę nie tylko na stan bieżnika, ale również na stan ogólny (pęknięcia, ubytki, odkształcenia itp.) oraz na wiek opony. Stara opona traci swoje właściwości i zagraża prawidłowej przyczepności do podłoża. Producenci zalecają używanie opon do 6 lat od daty produkcji. W praktyce jeździmy do maksymalnego zdarcia. Zdarzają się przypadki, że przy spokojnej jeździe opony wytrzymują ponadt 10 lat (tym bardziej w dzisiejszych czasach gdy posiadamy dwa komplety) i dopiero odpadnięcie bieżnika (odklejenie się) zmusza do wymiany opon :).
Data produkcji opon
data produkcji opon Na boku opony poszukaj jej numeru identyfikacyjnego, zaczynającego się od liter DOT. Jest to ciąg od 7 do 12 znaków, który informuje o całej partii opon wyprodukowanych w danej fabryce.
Data produkcji opony znajduje się na końcu numeru DOT. Cztery ostatnie cyfry tego kodu (najczęściej są umieszczone w obwódce) zawierają informację o dacie produkcji opon. 4706 - dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, dwie kolejne to skrót od roku. To oznacza, że opona była wyprodukowana w 47 tygodniu 2006 roku.
To już historia - jeżli na końcu tego kodu znajdziemy trzy cyfry - to, że mamy do czynienia z oponą wyprodukowaną przed rokiem 2000. Np. kod 228 - oznacza oponę wyprodukowaną w 22 tygodniu 1998 roku. Przy numerze DOT opony wyprodukowanej w latach 90-tych znajduje się także symbol trójkąta. Pozwala to odróżnić oponę wyprodukowaną po 1990 roku od pochodzącej z lat 80-tych (przykładowo, DOT opony z 1989 roku będzie taki sam jak z roku 1999, ale bez symbolu trójkąta).
Od 2001 roku datę produkcji opon przedstawia ciąg czterech cyfr.
AFJ6 - AF to kod fabryki, J6 - kod rozmiaru.
AV60 - Wartość opcjonalna dla potrzeb producenta.
Według polskiego prawa, zakupione opony nie powinny być starsze niż 36 miesięcy.

Rozmiar opony i inne oznaczenia.
rozmiar opony 205 - szerokość opony w milimetrach.
60 - profil opony. Wartość wyrażona w %, która oznacza stosunek wysokości boku opony do szerokości bieżnika. W tym przypadku wartość "60" oznacza 60% z 205 mm, czyli profil tej opony wynosi 123 mm.
R - konstrukcja radialna często oznaczenie mylnie brane za rozmiar.
16 - średnica osadzenia, będąca jednocześnie średnicą felgi, podana w calach.
92 - indeks nośności to maksymalne dopuszczalne obciążenie jednej opony przy maksymalnej dopuszczalnej dla danej opony prędkości.
Nigdy nie używaj opon z niższym indeksem nośności niż zalecane dla Twojego samochodu. Indeks nośności 92 oznacza, że obciążenie na jedną oponę nie może przekraczać 630 kg. Mnożąc tę wartość przez ilość opon w aucie powinniśmy uzyskać wartość nieznacznie większą niż dopuszczalna masa całkowita naszego samochodu z pełnym obciążeniem.

Indeks prędkości.
indeks prędkości opon H - indeks prędkości wskazuje nam prędkość maksymalną zalecaną dla danej opony, z tym oznaczeniem 210km/h.
Oznaczenie "VR" lub "ZR" - to wplecione w rozmiar opony indeksy prędkości. Oznaczenia VR i ZR informują, że daną oponę można użytkować z pełnym dopuszczalnym obciążeniem do wskazanych prędkości: VR - do 210 km/h, ZR - do 240 km/h.
Przykład: Opona 205/45 ZR17 91 W oznacza, że można ją użytkować z pełnym obciążeniem do prędkości 240 km/h, pomimo, że prędkość maksymalna dla tej opony wg indeksu wynosi 270 km/h.
Od 2010 roku wprowadzono oznaczenie RF. Wobec tego np. opona 215/50 RF17 jest z systemem RunFlat.
Indeks nośności.
indeks nośności opon Używanie opon z indeksem nośności niższym niż określony przez producenta jest niebezpieczne. Powoduje szybsze zużycie opon i zagroża awarii opon w czasie jazdy. Indeks nośności 92 oznacza, że obciążenie na jedną oponę nie może przekraczać 630 kg. Mnożąc tę wartość przez ilość opon w aucie powinniśmy uzyskać wartość nieznacznie większą niż dopuszczalna masa całkowita naszego samochodu z pełnym obciążeniem.
LI - jest nowym skrótem od Load Index i oznacza maksymalną nośność, ładowność opony, który ma swoje odpowiedniki w kilogramach.

Kiedy zakładać zimówki?
opony zimowe Istnieje kilka teorii. Najbardziej znana to zmiana opon na zimowe, gdy temperatura spada poniżej 7°C. Oczywiście 7°C jest granicą umowną, ale bez wątpienia należy zamontować opony zimowe, gdy temperatura zaczyna zbliżać się do 0°C. Należy pamiętać, że +7°C w dzień w miesiącach zimowych spada przeważnie w nocy i nad ranem do około 0°C.
Dlaczego opony letnie powinno zmieniać się na zimowe? Ponieważ opony letnie posiadają inny skład mieszanki gumowej niż opony zimowe. A teraz kolorowo-zimowy zawrót głowy. W temperaturach od 0 do +7°C, niektóre opony letnie mają krótszą drogę hamowania od opon zimowych. Robione testy wykazały, że w określonych warunkach, konkretne modele opon letnich miały krótszą drogę hamowania od konkretnych modeli opon zimowych. Ale istnieją też opony zimowe, które świetnie radzą sobie na suchej nawierzchni w temperaturze do 10°C.
Wobec tego dlaczego używać zimówek?
A dlatego, że opony zimowe posiadają wiele innych rozwiązań technologicznych, które zwiększają bezpieczeństwo zimą - odpowiednią rzeźbę bieżnika, większą ilość nacięć lamelkowych, wyższy bieżnik, itp. Należy brać pod uwagę również miejsce zamieszkania co wiąże się z różnymi warunkami zimowymi. Znam osoby, które jeżdżą na zimówkach lub oponach letnich przez cały rok. Jeżeli ktoś będzie poruszał się tylko po mieście, to zachowując ostrożność i przy dobrych letnich oponach da radę bezpiecznie jeździć nawet w zimie. Najwyżej, gdy sypnie więcej śniegu, to przez dwa, trzy dni skorzysta z komunikacji miejskiej. Czasami i Ci na zimówkach zmuszeni są do pozostawienia samochodu na parkingu czy garażu. Również mając założone zimówki należy jeździć z rozwagą, bo rozsądku nic nie zastąpi nawet zimówki i inne technologie bezpieczeństwa (ABS, ESP itp.), bowiem praw fizyki nie przeskoczy się.

Jak rozróżnić opony zimowe, letnie, całoroczne?
oznaczenie opon zimowych Ogólnie opony dzielimy na: letnie, zimowe i całoroczne (całoroczne, a nie wielosezonowe). Pojęcie wielosezonowe może wprowadzić w błąd, ponieważ letnie opony są eksploatowane wiosną, latem i jesienią, a to pozwala na nazywanie ich wielosezonowymi. Nazwy całoroczna nie trzeba tłumaczyć.
Oznaczenia eksploatacyjne.
Oznaczenie M+S - (Mud+Snow - po angielsku błoto i śnieg), symbol używany na oponach zimowych i całorocznych. Opony oznaczone jako M+S, posiadają lepsze osiągi na błocie pośniegowym i świeżym śniegu w stosunku do opon letnich. W trudniejszych warunkach zimowych (mokra nawierzchnia, sucha nawierzchnia, ubity śnieg i oblodzony śnieg) opony z oznaczeniem M+S nie zapewniają osiągów porównywalnych z typowymi "zimówkami" ponieważ wykonane są z mieszanki typowo letniej, która w warunkach zimowych twardnieje.
oznaczenie opon zimowych Opony zimowe, (nazywane też śniegowymi) - na boku opony są oznakowane symbolem M+S (błoto i śnieg) i rysunkiem góry z płatkiem śniegu.
Przemysł oponiarski przyjęł oznaczenie płatka śniegu, aby rozróżnićprawdziwe opony zimowe (M+S i płatek śniegu) od opon całorocznych (tylko M+S).
oznaczenie opon zimowych Czasami zdarza się, że na oponie nie ma oznaczenia M+S, tylko jest sam symbol z płatkiem śniegu - to też jest opona zimowa.
Nieco trudniej jest odróżnić oponę zimową od całorocznej. Opony tego typu spotykane w Europie także mają zwykle oznaczenie M+S z płatkiem śniegu.
Różnice są widoczne w bieżniku. W przypadku opony całorocznej posiada on mniej nacięć i rowków niż typowa opona zimowa, ale więcej niż letnia. Niektóre modele mają asymetryczną rzeźbę bieżnika, gdzie połowa odpowiada za właściwości letnie (bieżnik letni z mniejszą ilością lameli), a połowa za zachowanie zimą.
Nazwy modeli opon całorocznych często zawierają zwroty sugerujące dobre właściwości przez cały rok, na przykład All Season, Quatrac, 4Seasons itp. Niektórzy producenci posiadają także własne, indywidualne oznaczenia opon całorocznych - zazwyczaj są to symbole pozwalające łatwo domyślić się z jakim typem opony mamy do czynienia.
Opony importowane z USA w większości posiadają oznaczenie M+S bez płatka śniegu, ale z produktami całorocznymi lub zimowymi mają niewiele wspólnego. Europejskie opony całoroczne właściwościami zbliżone są do opon zimowych, dlatego najczęściej posiadają symbol góry z płatkiem śniegu.
To oznaczenie opon całorocznych
oznaczenie opon zimowych z gwiazdką śniegu może spowodować pomylenie z oponą zimową. Każda opona całoroczna nosi oznaczenie M+S, M&S lub MˇS "błoto+śnieg". Dodatkowo może być napis ALL SEASON, Quatrac, 4SEASON itp.
Opony całoroczne dodatkowo posiadają dwa piktogramy: pierwszy to zarys góry ze śnieżynką na jej tle (występuje także na oponie zimowej) a drugi przedstawia w zestawieniu: śnieżynkę, kropelki wody i słoneczko i to on pozwala rozróżnić zimówki od całorocznych. Opony całoroczne to szukanie kompromisu, który próbują w sobie łączyć cechy opon letnich i zimowych. Dotyczy to mieszanki gumowej i rzeźby bieżnika. Na użytkownikach ten kompromis wymusza zaakceptowanie różnic występujących między oponami całorocznymi a letnimi.
Korzyścią przemawiającą za oponą całoroczną jest to, że nie musimy co sezon "zima-lato" odwiedzać serwisu. Użytkując jeden komplet opon nie mamy problemu z przechowywaniem drugiego.

Różnica w wyglądzie bieżnika opon. oznaczenie opon zimowych Wady: opona całoroczna jest z reguły głośniejsza od opony letniej. Właściwości trakcyjne opony całorocznej są gorsze w okresie letnim od opony letniej, a zimą od zimowej. Również zużycie bieżnika opony całorocznej w wysokich letnich temperaturach, zwłaszcza przy długotrwałej jeździe, może być szybsze. Stabilność pojazdu przy wysokich prędkościach czy na łukach drogi jest zmniejszona. Bieżnik opony całorocznej powoduje większy opór toczenia, zwiększając zużycie paliwa. Oczywiście, użytkowanie opon całorocznych nie jest niebezpieczne, ale trzeba być bardziej ostrożnym.
trójkąt Przy zakupie opon należy dokładnie sprawdzić datę produkcji oraz oznaczenia, które w zależności od producenta mogą się trochę różnić.

Bezpieczeństwo jazdy
Warunki zimowe /*/ Ulewny deszcz /*/ Mgła /*/ Jazda w nocy /*/ Jazda w czasie powodzi /*/ Wysoka temperatura /*/ Agresywny kierowca /*/ Awaria samochodu /*/ Inne niebezpieczeństwa /*/ Zachowanie w czasie wypadku
Bezpieczeństwo jest najważniesze dla osób podróżujących. Za prawidłowy stan naszego bezpieczeństwa odpowiadamy my sami. Sprawny samochód to nie wszystko. Bardzo ważnym elementem bezpieczeństwa pojazdów w czasie ruchu jest odpowiednie i prawidłowe przygotowanie kierującego, który podejmie szybkie i właściwe decyzje w nagłych niespodziewanych sytuacjach. Sprawy techniczne szerzej przedstawiam na innych podstronach. Tu poruszę warunki atmosferyczne i reakcje kierującego na innych użytkowników drogi.
Warunki zimowe - najwięcej wypadków w czasie pierwszych opadów śniegu.
droga zima Mróz, gołoledź, zawieje, zamiecie, zaspy, błoto śniegowe to zagrożenia panujące na drodze w zimie, z którymi muszą radzić sobie kierowcy.
1. Opony - konieczne zimowe w dobrym stanie (ważna głębokość bieżnika). W górach stosować łańcuchy.
2. Technika jazdy na śliskiej jezdni:
a) ruszanie - na małych obrotach (gazie), czasami z II biegu,
b) jazda - płynne operowanie pedałem gazu (unikać gwałtownego przyspieszania i ujmowania gazu), unikać gwałtownych ruchów kierownicą, zachowujemy odpowiednią odległość od innych pojazdów,
c) hamowanie - w przypadku braku ABS pulsacyjne, delikatne. W czasie hamowania raczej unikać używania hamulca ręcznego. Do skrzyżowań dojeżdżamy dużo wolniej niż w lecie.
3. Co należy wozić zimą w samochodzie: łopata, woreczek piasku, 3-4 puste worki sizalowe, z juty itp. (można je podłożyć pod koła zamiast gałązek), koc, termos z gorącym napojem. O naładowanym telefonie już nie wspomnę :).
Należy pamiętać o odpowiedniej ilości paliwa w zbiorniku (przyda się w razie dłuższego uwięzienia na drodze) oraz o płynie w spryskiwaczu szyb.
Jazda w ulewny deszcz, burzę oraz gdy wieje silny wiatr.
jazda w czasie ulewy Zwolnij i pamiętaj, że musisz mieć więcej niż zwykle miejsca na hamowanie. Jeśli widoczność jest zbyt mała, zjedź na pobocze i zatrzymaj się z dala od drzew, które mogłyby upaść na samochód.
Stojąc na poboczu włącz światła awaryjne. Unikaj zalanych wodą dróg (nie widać dziur, które mogą być głębokie). Nie hamuj zbyt gwałtownie, bo to grozi zablokowaniem kół i poślizgiem.
Jeżeli dojdzie do aquaplaningu, czyli poślizgu na cienkiej warstwie wody, nie hamuj ani nie wykonuj gwałtownych ruchów kierownicą. Delikatnie ujmij gazu, aż samochód zwolni, hamuj pulsacyjnie. Masz ABS, hamowanie pulsacyjne nastąpi samo.
Jeśli musisz się zatrzymać na poboczu w czasie burzy, pozostań w aucie. Jest się w nim mniej narażonym na uderzenie pioruna niż na otwartej przestrzeni. Unikaj zerwanych lub zwisających kabli energetycznych. Wyłącz telefon komórkowy na czas burzy z wyładowaniami.
W czasie silnych wiatrów i podmuchów kierownicę trzymaj obydwiema rękami. Zwolnij i uważaj przy wyjeździe z lasu oraz na wzniesieniach. Należy zachować zwiększoną ostrożność w czasie wyprzedzania i wymijania.
Jazda we mgle.
jazda w czasie mgły Mgła ogranicza widoczność nawet do kilkudziesięciu metrów. Mgła jest zwykle porankiem, wczesnym popołudniem, o zmierzchu i wieczorem. Postępuj według następujących wskazówek:
Włącz światła mijania lub przeciwmgłowe przednie, albo oba te światła jednocześnie. Nie włączaj świateł drogowych, które tylko odbijają się od mgły i jeszcze zmniejszają widoczność. Jeśli widoczność jest mniejsza niż 50 metrów, można włączyć tylne światła przeciwmgłowe. Zwolnij i zwracaj uwagę na prędkościomierz. Uchyl okno i nasłuchuj. To pomoże ci zorientować się w położeniu innych samochodów. Potraktuj prawą krawędź drogi jako wskazówkę pomagającą utrzymać właściwy tor jazdy. Bądź cierpliwy, nie wyprzedzaj jadących przed tobą aut. Jeśli musisz ominąć stojący samochód, poza obszarem zabudowanym powinieneś krótko zatrąbić, żeby zwrócić uwagę innych kierowców na ten manewr. Pamiętaj, że w warunkach ograniczonej widoczności kierowcy mają zwyczaj kierować się na światła samochodu przed nimi. Jeśli musisz zjechać z drogi np. z powodu awarii, odsuń się jak najdalej od pasa ruchu, wyłącz światła, zdejmij nogę z hamulca i koniecznie włącz światła awaryjne.
Jazda w nocy.
jazda w nocy W ciemnościach człowiek gorzej widzi kątem oka, mniej precyzyjnie ocenia odległość i słabiej rozróżnia kolory. Starsi kierowcy mają większe trudności z widzeniem w nocy niż młodzi. 50-letni kierowca może potrzebować dwa razy więcej światła niż 30-letni, by widzieć tak samo. Kolejny element podnoszący ryzyko jazdy w nocy to zmęczenie. Senność sprawia, że spada koncentracja i szybkość reakcji. Aby zminimalizować ryzyko związane z jazdą w nocy należy przygotować samochód i odpowiednio zachowywać się za kierownicą: Światła z przodu i z tyłu oraz szyby samochodu od zewnątrz i od wewnątrz powinny być czyste. Przednie reflektory muszą być odpowiednio ustawione. Źle ustawione reflektory oślepiają innych kierowców i sprawiają, że ty też gorzej widzisz drogę. Unikaj palenia. Nikotyna i tlenek węgla pogarszają nocne widzenie. Zwolnij i zwiększ dystans od poprzedzającego samochodu. W nocy trudniej jest ocenić prędkość i odległość. Poza obszarem zabudowanym, na obszarach nieoświetlonych można używać świateł drogowych. Należy je jednak obowiązkowo wyłączyć, jak tylko zobaczysz samochód jadący z przeciwka lub przed tobą. Jeśli samochód nadjeżdżający z przeciwka nie wyłącza długich świateł, unikaj oślepienia patrząc na prawą krawędź drogi i używając jej jako punktu odniesienia. Często zatrzymuj się na odpoczynek. Podczas każdej takiej przerwy rób kilka ćwiczeń. Jeśli czujesz się zbyt zmęczony, zatrzymaj się i odpocznij. Jeśli masz awarię, zjedź z drogi i zatrzymaj się jak najdalej od pasa ruchu. Następnie wystaw trójkąt odblaskowy, włącz światła awaryjne i światło wewnątrz samochodu. Trzymaj się z daleka od szosy i poproś pasażerów, by opuścili samochód. Postępuj według tych wskazówek już od zachodu słońca. Zmierzch jest jedną z najtrudniejszych dla kierowców pór dnia, ponieważ oczy muszą ciągle dostosowywać się do pogłębiającej się ciemności.
Zagrożenia w czasie powodzi.
powódź Lokalne powodzie i podtopienia mogą być nagłe. Dochodzi do nich np. jeśli spadnie ulewny deszcz, przerwana zostanie tama, w czasie wiosennych roztopów. W okresach wzmożonego zagrożenia powodziami lub na terenach powodziowych należy zachować ostrożność. Jeśli spotka cię powódź, Nie jedź, o ile nie jest to naprawdę konieczne. Nie próbuj przejechać przez tereny zalane wodą. Jeśli jedziesz samochodem i widzisz przed sobą zatopioną szosę, zawróć i poszukaj innej drogi. Jeśli innej drogi nie ma, zawróć, poszukaj wyżej położonego miejsca i poczekaj aż woda opadnie. Nawet jeśli woda zalewająca drogę wydaje się płytka, nie próbuj przejeżdżać. Wody powodziowe często niszczą drogi zmywając nie tylko asfalt, ale nawet ziemię spod niego. To grozi poważnym niebezpieczeństwem, nawet utratą życia. Jeśli twój samochód utknął na drodze zalanej wodą, natychmiast wysiądź i uciekaj w stronę położonego wyżej miejsca. Pamiętaj, że wielka kałuża o głębokości 15 centymetrów może uniemożliwić kierowcy przeciętnego samochodu osobowego kontrolę nad autem, woda o głębokości 30 centymetrów może sprawić, iż samochód zacznie dryfować, a fale powodziowe o głębokości 60 centymetrów zmyją z drogi większość samochodów.
Wysoka temperatura.
podróż w upał
Upały! Oślepiające słońce mogą być bardzo niebezpieczne. Widoczność jest gorsza, a temperatura sprawia, że człowiek szybciej się męczy. Poza tym w upalne dni temperatura wewnątrz samochodu może raptownie wzrosnąć. Warto pamiętać o kilku prostych zasadach zapewniających bezpieczeństwo w wysokich temperaturach: Nigdy nie ruszaj w drogę bez ciemnych okularów, jeżeli dobrze je tolerujesz. Zawsze miej w samochodzie zapas wody do picia. Pij regularnie i dużo. Nigdy nie pozostawiaj dzieci, ani zwierząt bez opieki w samochodzie, nawet jeśli masz otwarte okna. Wychodząc z samochodu upewnij się, że nie zostawiasz w nim śpiących dzieci. W zamkniętym na słońcu samochodzie temp. dochodzi do +70°C. Wkładając dziecko do fotelika sprawdź, że jego powierzchnia oraz pasy i klamry nie są za gorące. Używaj cienkiego kocyka lub osłon na szyby, żeby utrzymywać w cieniu siedzenie samochodu. Należy zadbać, by układ chłodniczy był sprawny, a płyn chłodniczy uzupełniony. Poziom płynu chłodniczego trzeba regularnie sprawdzać. Jeśli silnik się przegrzeje, nigdy nie otwieraj wlewu płynu chłodniczego (zagrożenie poparzenia), dopóki samochód nie ostygnie. Stan układu chłodniczego powinien sprawdzić mechanik. W miarę możliwości parkuj w zacienionych miejscach. Zamykając samochód zostaw delikatnie uchylone szyby (szczelina ok. 3 mm, ledwo zauważalna, a dająca niższą temp. po powrocie).
Agresywni kierowcy.
wariat za kierownicą Jeśli kierowca jadący za tobą lub obok ciebie przejeżdża skrzyżowanie na czerwonym świetle, jeździ slalomem, trąbi, mruga światłami, jedzie za blisko poprzedzającego go samochodu, wyprzedza z prawej strony, krzyczy lub wykonuje nieprzyzwoite gesty, czy grymasy to trzeba uważać. Jest to kierowca agresywnym lub pirat drogowy, który bywa niebezpieczny. W takim wypadku, o ile to możliwe, zjedź takiemu kierowcy z drogi. Nie ścigaj się z nim. Unikaj kontaktu wzrokowego z agresywnym kierowcą. Ignoruj jego gesty i nigdy sam ich nie powtarzaj. Jeśli uważasz, że zachowanie tego kierowcy może być niebezpieczne dla innych uczestników ruchu, zawiadom policję podając opis auta, numery rejestracyjne, miejsce zdarzenia, przypuszczalny kierunek jazdy itp. Najlepiej zrobić to przez telefon komórkowy dzwoniąc na numer 997 lub 112.
Awaria samochodu.
W razie awarii należy zjechać na prawą stronę drogi, najlepiej na pobocze. Jeśli w czasie jazdy pęknie ci opona, nie hamuj i nie zdejmuje raptownie nogi z gazu, bo możesz stracić kontrolę nad autem. Zamiast tego stopniowo zwalniaj pedał gazu. Dopiero gdy ustabilizujesz ruch samochodu i odpowiednio zmniejszysz prędkość, zjedź na pobocze. Zepsuty samochód powinien stać na poboczu tak, aby kierowca mógł bezpiecznie otworzyć drzwi i wysiąść. Włącz światła awaryjne. Wystaw trójkąt odblaskowy za samochodem. W obszarze zabudowanym trójkąt może stać w niewielkiej odległości od samochodu. Jednak poza obszarem zabudowanym należy go ustawiać 30-50 metrów za autem, a na autostradzie - nawet 100 metrów. Pokaż, że potrzebujesz pomocy. Sygnałem zrozumiałym dla kierowców na całym świecie jest podniesienie maski wozu. Zostań przy samochodzie. Wtedy jest bardziej prawdopodobne, że inni uczestnicy ruchu poinformują o tobie policję, a sama policja łatwiej cię znajdzie. Nie pozwól pasażerom pozostać w samochodzie. Nie stój tuż przed samochodem lub tuż za nim. Nie próbuj samodzielnie naprawiać samochodu, jeśli stoi on w miejscu, w którym panuje duży ruch. Wezwij pomoc przez telefon komórkowy, jeśli masz go przy sobie.
Inne niebezpieczeństwa.
Zagrożeniem dla kierującego są sytuacje, które często bagatelizujemy. Latem często wpadają do samochodu różne owady. Jeżeli są to bardziej groźne: osy, trutnie, pszczoły, to w takim przypadku należy zatrzymać pojazd i w/w owady usunąć. Ugryzienie w czasie prowadzenia samochodu, może skończyć się fatalnie. Również w czasie ataku kichania można stracić panowanie nad torem jazdy (często w tym czasie mrużymy oczy). Senność, to przyczyna częstych wypadków. Należy robić przerwy w podróży, które należy wykorzystać do wywietrzenia samochodu, do krótkich spacerów i gimnastyki itp. Na czas podróży należy zabezpieczyć przed przemieszczaniem się we wnętrzu samochodu różnych przedmiotów. Niedozwolone jest umieszczanie na podłodze samochodu butelek z napojami, nawet za przednim fotelem. Butelka może zablokować pedał hamulca.
Niecierpliwi kierowcy wymuszający za pomocą klaksonu, mrugania światłami, krzykiem, gestami wykonania manewru przez innych kierujących, również stwarza zagrożenie wypadkiem lub kolizją.
Zachowanie się na miejscu wypadku.
wypadek zima Jeżeli jesteś świadkiem wypadku, nie bądź biernym widzem. Zatrzymaj swój pojazd w sposób zabezpieczający teren wypadku, włącz światła awaryjne, ustaw trójkąt ostrzegawczy. Sprawdź co się stało, jaki jest stan osób poszkodowanych, poproś inne osoby o pomoc, wezwij odpowiednie służby. Udziel pierwszej pomocy przedlekarskiej. Tak niewiele trzeba, żeby uratować komuś życie. Często wystarczy ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej, zabezpieczenie go przed zimnem itp.

Wyprzedzanie
manewr wyprzedzania Przy wyprzedzanie ważna jest dobra ocena sytuacji i wyobraźnia kierującego. Szybki i mocniejszy samochód nie pomoże nam, gdy rozsądek zastępuje fantazja wyniesiona z filmów. Wyprzedzanie to jeden z najbardziej niebezpiecznych manewrów na drodze.
Za nim przystąpimy do wyprzedzania, musimy być pewni, czy wyprzedzanie w tym miejscu jest dozwolone. Czy mamy odpowiednio długi prosty odcinek drogi przed sobą z dobrą widocznością i z jaką prędkością poruszają się wyprzedzane pojazdy. Częstym błędem jest jazda na ogonie (na zderzaku), zbyt mały odstęp od wyprzedzanego samochodu ogranicza pole widzenia i w razie nagłego zahamowania wjedziemy w jego tył.
Zanim zaczniemy wyprzedzać, upewniamy się w lusterku bocznym i wstecznym czy nie jesteśmy już wyprzedzani przez inny pojazd. Jeżli kierowca za nami ma już włączony kierunkowskaz powinniśmy pozwolić się wyprzedzić. To samo dotyczy pojazdu, który chcemy wyprzedzać. Jeśli ma on włączony lewy kierunkowskaz, musimy zrezygnować z wykonania manewru wyprzedzania. Upewnij się, że kierowca pojazdu, który chcesz wyprzedzić nie sygnalizuje zamiaru wyprzedzania, skrętu lub zmiany pasa.
Manewr wyprzedzania powinien trwać jak najkrócej.
Jeżeli już wyprzedziliśmy, pamiętajmy aby na swój pas ruchu nie zjeżdżać zbyt wcześnie, bo zajedziemy drogę kierowcy, którego właśnie wyprzedziliśmy. Powrót na swój pas sygnalizujemy prawym kierunkowskazem.
Zgodnie z kodeksem drogowym zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego w następujących sytuacjach:
zakaz wyprzedzania - Przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia.
- Na skrzyżowaniu (z wyjątkiem skrzyżowań o ruchu okrężnym i skrzyżowań, na których ruch jest kierowany).
- Na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi.
Natomiast wszystkich pojazdów zabrania się wyprzedzać:
- Na i przed przejściami dla pieszych oraz przejazdami dla rowerzystów.
- Na i przed przejazdami kolejowymi oraz tramwajowymi.
(Od tych zasad istnieją pewne wyjątki).
Kiedy wyprzedzamy z lewej, kiedy z prawej?
Ogólna zasada brzmi: innych uczestników ruchu wyprzedzamy z ich lewej strony, chyba że:
- Wyprzedzamy pojazd na jezdni jednokierunkowej z wyznaczonymi pasami ruchu.
- Wyprzedzamy na obszarze zabudowanym na jezdni dwukierunkowej posiadającej co najmniej dwa pasy ruchu w tym samym kierunku.
- Wyprzedzamy na obszarze niezabudowanym na jezdni dwukierunkowej posiadającej co najmniej trzy pasy ruchu w tym samym kierunku.
- Z obu stron można wyprzedzać na autostradach i drogach ekspresowych. Ale bezpieczniejsze jest wyprzedzanie z lewej strony. Warto pamiętać o tym, by po wyprzedzaniu wrócić na prawy pas.
Wyprzedzany kierowca nie powinien zwiększać swojej prędkości, a nawet lepiej jest zdjąć nogę z gazu, by ułatwić wyprzedzanie.
Po zmroku można oświetlić światłami drogowymi szosę wyprzedzającemu nas kierowcy. Pamiętając o ich zmianie na światła mijania, gdy zostaniemy wyprzedzeni. Kierowca dojeżdżający do wolniejszego samochodu powinien również zmienić światła z drogowych na mijania, by nie oślepić kierującego.
Lusterka samochodowe - ustawianie.
lusterko samochodowe
Jak ustawić lusterka samochodowe? jak z nich korzystać?
Lusterka ułatwiają jazdę i mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podróżujących. Prawidłowo ustawione lusterka w samochodzie pozwalają kontrolować to, co się dzieje z tyłu i z boku samochodu.
Jak ustawiać lusterka?
Pierwsza czynność to dopasowanie kierującego do fotelu, a dopiero potem ustawianie lusterek. Każda zmiana ustawień fotela wymaga sprawdzenia ustawień lusterek.
Lusterko wewnętrzne ustawiamy tak, żeby było widać całą tylną szybę. Lusterka wewnętrzne dają nam możliwość komfortowego korzystania z nich w nocy. Wystarczy przestawić pozycję lusterka na tryb nocny
Natomiast lusterka zewnętrzne ustawiamy tak, żeby było widać bok samochodu, jednak widzenie nie powinno zajmować więcej niż 1 centymetr powierzchni lusterka.
Bardzo ważny jest punkt martwego pola, czyli obszaru wokół samochodu, którego nie obejmują lusterka. Obecnie większość lusterek jest asferycznych - zewnętrza część lustra nachylona (złamana) jest pod ostrzejszym kątem, dzięki temu zwiększa się zasięg .
Lusterko lusterkiem, jednak należy zachować ostrożność w czasie zmiany pasa ruchu, czy też wyprzedzania, ponieważ czasami można popełnić błąd. Jedne lusterka zmniejszają obiekt, inne powiększają, jak i również oddalają lub przybliżają obiekty.
Obecnie coraz więcej pojawia się samochodów wyposażonych w czujniki radarowe do monitorowania martwego pola w lusterkach oraz czujniki cofania. Czujniki radarowe umieszczone w tylnym zderzaku wykrywają też zbliżanie się innych pojazdów.