Zawarta tu wiedza jest w miarę poprawna, lecz może być niewyjaśniona do końca. Autor nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne skutki wykorzystania przedstawionych tu informacji.
samochód sportowy

Powiedzenie "bez samochodu jak bez ręki" w dzisiejszych czasach jest jeszcze bardziej aktualne. Zlikwidowanie wielu linii komunikacyjnych przez różnych przewoźników znacznie utrudniło ludziom dojazdy do pracy, na zakupy itp. Samochód stał się dobrem niezbędnym dla wielu ludzi. No i oczywiście stopa życiowa stale idzie w górę, co spowodowało, że drugi samochód w rodzinie coraz częściej jest spotykany. Jeżeli jednak nie chcemy niespodzianek i awarii w najbardziej nie odpowiednim momencie powinniśmy dbać o nasz samochód.

Samochód - sam chodzi, to słowo w wyniku konkursu powstało przed wojną na potrzeby języka polskiego. Zastąpiło słowo automobil.
Samochód - pojazd mechaniczny z własnym napędem i źródłem energii, którym jest paliwo (gaz, ropa, benzyna, wodór). Powstają również pojazdy o napędzie hybrydowym (najczęściej połączenie silnika spalinowego i elektrycznego), elektrycznym (bateria).
Ogólny podział samochodów.
1. Typy - osobowe, terenowe, dostawcze, ciężarowe, specjalne, autobusy.
2. Rodzaje - sportowe, miejskie, ciągniki siodłowe, samochody pożarnicze, śmieciarki, ambulanse itp. akumulator
akumulator Rodzaje akumulatorów / Kupujemy akumulator / Akumulator bezobsługowy / Jak uruchamiać silnik / Jak naładować akumulator / Konserwacja / Ocieplanie akumulatora

Czas działania akumulatora jest ograniczony. Przeważnie wytrzymują od 3 - 7 lat.

Zdarzają się również egzemplarze, których żywotność kończy się w ciągu dwóch lat (tańsze akumulatory szybko tracą pojemność, a ich żywotność jest krótsza). Dobry akumulator i odpowiednio zadbany napewno posłuży nam długo. Mój rekord to prawie 9 lat.

Sprawność akumulatora zależy od:

jego wykonania (marki), sprawności alternatora, długości i warunków przejazdów, częstotliwości używania odbiorników energii, warunków pogodowych, kontrolowania jego stanu itp.
Przeważnie najwięcej kłopotów z wiadomych względów sprawia nam zimą - kiedy dodatkowo następuje utrata około 1% mocy rozruchu akumulatora na każdy stopień Celsjusza spadku temperatury.

Dlatego lepiej wcześniej o niego zadbać. W ostatnich latach jakość akumulatorów stała się bardzo niska. Jeśli kiedyś prawidłowo eksploatowana bateria mogła wystarczyć nawet na 8-10 lat, to dziś konieczność wymiany po trzech sezonach zimowych nikogo nie dziwi, a zdarza się, że trzeba to zrobić szybciej.
Producenci niby starają się, aby akumulator, którego zasada działania nie zmieniła się od jego wynalezienia w 1859 r. przez Gastona Planté, wytrzymywał jak najdłużej. W rzeczywistości producenci opowiadają różne historie o nowych technologiach, ale tak naprawdę oszczędzają na wszystkim co powoduje krótszą żywotność akumulatorów. Coraz nowocześniejsze auta potrzebują coraz więcej energii.

Rodzaje akumulatorów

strzałka

Od lat akumulatory kwasowo-ołowiowe są najbardziej popularne z powodu najkorzystniejszego stosunku ceny do uzyskiwanych parametrów. Występują również akumulatory zasadowe (żelazowo-niklowe lub kadmowo-niklowe) z elektrolitem zasadowym oraz nowoczesne i drogie akumulatory, w których rolę elektrolitu pełni żel. Większość akumulatorów jest "bezobsługowa".

Kupujemy akumulator
strzałka

Nie kupujmy od razu nowej baterii gdy auto niechce zapalić. Przed kupnem nowego akumulatora należy sprawdzić czy naprawdę jest on już zużyty. Sprawdzamy czy na noc nie zostawiliśmy włączonego radia, świateł itp. Jeżeli wszystko jest w porządku to doładowujemy baterię, sprawdzamy poziom elektrolitu, sprawdzamy czy alternator dobrze ładuje. I wtedy, gdy problem się powtarza kupujemy nowy akumulator. Pomimo dużej oferty wybór właściwego produktu nie jest łatwy.

Najpierw sprawdźmy, jaki akumulator powinien być stosowany w naszym aucie. W pierwszej kolejności powinniśmy dowiedzieć się, jaka jest zalecana pojemność (w amperogodzinach - Ah) oraz prąd rozruchowy (A). Nie ma jednak sensu kupowanie baterii ze zbyt dużym prądem rozruchowym - baterie oferujące mały prąd rozruchowy są z reguły trwalsze.
Kolejnym krokiem powinno być sprawdzenie, jak w naszym aucie są rozmieszczone punkty mocowania klem - po której stronie znajdują się plus i minus. W gorszej sytuacji są właściciele aut, w których zastosowano rzadko spotykane rozwiązanie montażu klem akumulatora, a nawet jego kształtu - często okazuje się, że zakup właściwego produktu będzie możliwy tylko w ASO lub u specjalisty.
Kupując nowy akumulator, poza wyborem tego o właściwych parametrach warto zwrócić uwagę na to, jak długo był przechowywany w sklepie. Największe szanse na natknięcie się na stary produkt mamy w sklepie należącym do dużej sieci handlowej.
Warto przed kupnem sprawdzić napięcie (powinno być powyżej 12,5 V). Jeśli będzie za niskie, szukajmy dalej.
Montowanie akumulatora - przed zamontowaniem akumulatora należy za pomocą ciepłej wody oczyścić klemy (zaciski akumulatorowe) i podstawę mocowania akumulatora. Dopiero po wykonaniu tych czynności można rozpocząć montaż. Należy także pamiętać, iż akumulator powinien zostać zamontowany trwale. Tak aby w czasie użytkowania pojazdu nie ulegał jakimkolwiek przesunięciom, drganiom, które mogłyby spowodować go uszkodzenia.
trójkąt Podczas podłączania zawsze najpierw należy podłączyć przewód plusowy (+), dopiero następnie minusowy, (-) tzw. masę. W ten sposób unika się zwarcia akumulatora podczas korzystania z narzędzi, co może spowodować duże szkody.
Najpewniejszym sposobem kupna akumulatora jest wizyta w sklepie z akumulatorami lub w serwisie, gdzie przed montażem sprawdzona zostanie instalacja auta. Zapłacimy więcej, ale bateria posłuży dłużej.

Akumulator bezobsługowy

samochód elektryczny

Większość dostępnych akumulatorów jest bezobsługowa. To znaczy, że w aucie z prawidłowo działającym układem ładowania poziom elektrolitu powinien utrzymać się na właściwym poziomie przez cały okres jego eksploatacji. Jego znaczne ubytki mogą być objawami niewłaściwego działania regulatora napięcia. W akumulatorach stały poziom elektrolitu

utrzymuje się dzięki specjalnej konstrukcji obudowy, gdzie poza kanałem wentylacyjnym zastosowano komorę skraplania, w której odzyskuje się parującą podczas pracy baterii wodę. Baterie bezobsługowe wydają się być pozbawione korków, jednak i tak muszą mieć otwory umożliwiające wymianę gazów.
Otóż termin "bezobsługowy" jest nieco na wyrost i nie należy rozumieć go dosłownie. W porównaniu ze swym poprzednikiem wymaga znacznie mniej uwagi, a zawdzięcza to pracy chemików i konstruktorów. Efektem ich wysiłków są znacznie mniejsze ubytki elektrolitu (spowodowane odparowaniem wody z roztworu) co pozwala ograniczyć czynności obsługowe do minimum. Jednak dbałość o to, by płyty były całkowicie zanurzone w elektrolicie, nadal pozostaje podstawowym obowiązkiem użytkownika.

Jak uruchomić silnik

strzałka

Jeżeli akumulator słabo kręci silnikiem, należy robić krótkie rozruchy i przerwy w uruchamianiu. Unikniemy zniszczenia, uszkodzenia i skrócenia żywotności baterii. Gdy akumulator jest rozładowany pojazd jest najłatwiej uruchomić za pomocą dodatkowego akumulatora podłączonego za pośrednictwem przewodów rozruchowych.

Przewody te muszą mieć duży przekrój i mocne zaciski aby mógł przez nie przepływać prąd o dostatecznym natężeniu.
Należy kupować tylko przewody miedziane. Przewody aluminiowe są tańsze, ale podczas rozruchu nagrzewają się, ich izolacja się topi i podczas odłączania zacisków można poparzyć palce.
trójkąt Najpierw należy połączyć końcówki dodatnie obu akumulatorów, a dopiero potem ujemne. Dodatkowe zasilanie powinno uruchomić silnik i utrzymywać średnią prędkość obrotową, aby alternator mógł również dostarczać prąd. Silnik przy akumulatorze, z którego bierzemy prąd powinien być wyłączony. Aczkolwiek, niektórzy "Centra" poleca pracę silnika z obrotami ok. 3 tys, ponieważ pracujący alternator może dać więcej prądu rozruchowego. Również auto pożyczającej prąd słabiej rozładuje swój akumulator. Jednak należy tak postępować tylko w wyjątkowych przypadkach: silny mróz, duże dysproporcje między akumulatorem zasilającym baterię potrzebującą dodatkowego zasilenia. Należy pamiętać, że takie uruchamianie stwarza pewne zagrożenia.
Jak naładować akumulator samochodowy.
strzałka

Rozładowany akumulator do zera może już nie nadawać się do użytkowania. Akumulator można ładować tylko prądem stałym. Dlatego do ładowania stosuje się prostowniki przetwarzające prąd zmienny (z sieci elektrycznej) na stały.

trójkąt W przypadku nowych samochodów, posiadających zaawansowany sprzęt elektroniczny należy stosować ładowarkę z elektronicznym sterowaniem przebiegu ładowania. W innym przypadku urządzenia elektroniczne w pojeździe mogą ulec uszkodzeniu.
Metody ładowania:
ładowanie wyrównawcze - polega na ładowaniu akumulatora prądem o wartości 1/20 jego pojemności do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 2,5A);
doładowanie - polega na ładowaniu akumulatora prądem o wartości 1/10 jego pojemności do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 5A);
ładowanie przyspieszone - polega na ładowaniu akumulatora prądem o wartości 0,8 jego pojemności do czasu rozpoczęcia gazowania, a następnie zmniejsza się prąd do wartości 1/10 jego pojemności i ładuje się do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 40A do rozpoczęcia gazowania, a następnie prądem 5A); ładowanie to nie jest korzystne dla akumulatora i stosować je należy jedynie w wyjątkowych sytuacjach.
Oznaki pełnego naładowania - 3 pomiary wykonane w odstępach godzinnych wskazujące:
- stałą wartość napięcia na zaciskach (dla akumulatorów samochodów osobowych to 12-12,5V);
- stałą gęstość elektrolitu (1,27 - 1,28 g/cm3);
- intensywne gazowanie.
trójkąt Zasady postępowania:
Odłącz akumulator - pierwszy zacisk oznaczony (-), drugi (+).
UWAGA! - w nowszych samochodach warto lub nawet należy podłączyć inne źródło zasilania (może to być inny akumulator), w przeciwnym wypadku mogą powstać zakłócenia w elektronice sterującej pojazdem. Szczegóły dotyczące odłączenia akumulatora powinny znajdować się w instrukcji pojazdu.
* Wyjmij akumulator z pojazdu (nie jest to konieczne, jednak wygodniej robić wszystkie pozostałe czynności kiedy akumulator jest na zewnątrz oraz bezpieczniej).
* Jeśli akumulator jest zabrudzony - oczyść go. Zaśniedziałe bolce i klemy najlepiej oczyścić sodą oczyszczoną, drucianą szczotką lub papierem ściernym. Należy to robić ostrożnie bowiem kilkakrotne czyszczenie papierem, może zredukować średnicę bolca co spowoduje problemy ze skutecznym przykręceniem klemy.
* Odkręć korki na wszystkich celach i sprawdź poziom elektrolitu. Jeśli któraś z płyt jest odsłonięta - dolej wody destylowanej, ale tylko tyle by zakryć płytę (więcej może spowodować wykipienie w czasie ładowania).
* Zacisk oznaczony (+) prostownika połącz z zaciskiem (+) akumulatora, natomiast zacisk (-) prostownika z zaciskiem (-) akumulatora.
* Na prostowniku ustaw odpowiednią wartość prądu jakim będziesz ładować akumulator (najczęściej wykorzystywana metoda to doładowywanie - czyli ładowanie akumulatora prądem o wartości 1/10 jego pojemności przez nie dłużej niż 10 godzin).

* Co jakiś czas sprawdzaj poziom gazowania. Jeżeli gwałtownie wzrośnie - wyłącz prostownik.
* Sprawdź stopień naładowania akumulatora (zmierz wartość napięcia na zaciskach i/lub gęstość elektrolitu). Powtórz pomiar po godzinie i dwóch. Jeśli wartość pomiarów jest stała. Akumulator jest naładowany. Jeśli nie podłącz ponownie prostownik i ładuj dalej.

* Jeśli nie masz czym zmierzyć napięcia lub gęstości, spróbuj godzinę po wyłączeniu prostownika, włączyć go ponownie. Jeśli zaobserwujesz intensywne gazowanie, wyłącz prostownik i powtórz próbę po godzinie. Jeśli proces gazowania dalej przebiega intensywnie, możesz uznać akumulator za naładowany.
* Odłącz prostownik i sprawdź poziom elektrolit we wszystkich celach. Powinien on się zawierać się pomiędzy przedziałem min i max na podziałce z boku akumulatora. Jeśli nie ma podziałki sprawdź czy elektrolit przykrywa górne powierzchnie płyt, najlepiej 5 - 10 mm nad nimi. Jeśli nie dolej wodę destylowaną do odpowiedniego poziomu. Prawidłowy poziom elektrolitu wyrównuje się kiedy akumulator jest całkowicie naładowany i posiada odpowiednią temperaturę. Należy pamiętać, iż podczas ładowania poziom elektrolitu rośnie. Z tego powodu nie należy nigdy napełniać rozładowanego akumulatora elektrolitem powyżej górnych krawędzi płyt.
* Przykręć korki i włóż akumulator do samochodu. Podłącz pierwszy zacisk oznaczony (+), drugi (-).
* Po zamontowaniu połączenie końcówek biegunowych z klemami należy posmarować czystą, bezkwasową wazeliną albo przeznaczonym do tego celu smarem.
* Akumulator można również doładować nie wyjmując go z samochodu. W wypadku, gdy akumulator ma być ładowany przez noc bez kontroli, prąd ładowania powinien wynosić tylko połowę normalnej wielkości.
* W przypadku akumulatorów wymagających obsługi (wszystkie, które mają korki, niezależnie od napisu na obudowie) warto kontrolować poziom elektrolitu. Jeżeli wyparował, to należy uzupełnić go wodą destylowaną. Jeśli jeździmy głównie na krótkich trasach, to bateria nie zawsze jest "pełna". Niedoładowanie skraca życie baterii, dlatego co jakiś czas warto ją doładować, najlepiej po odłączeniu od instalacji auta.
* Podczas ładowania korki zamykające ogniw powinny być zawsze wykręcone i luźno położone na otworach. Dzięki temu tworzący się z wodoru i tlenu gaz wybuchowy będzie się mógł ulatniać. Ponieważ podczas intensywnego ładowania elektrolit może wytryskiwać, powinno się go osłonić. Jeśli akumulator jest ładowany w zamkniętym pomieszczeniu, to musi być ono dobrze przewietrzane. W żadnym przypadku nie należy oświetlać otworów akumulatora otwartym ogniem.
trójkąt Ważne, żeby podczas ładowania przestrzegać kilku zasad bezpieczeństwa, należy uważać żeby:

nie zbliżać się do akumulatora z ogniem (podczas ładowania wydziela się wodór!), nie rozlać elektrolitu (jest to żrący roztwór kwasu siarkowego!), przypadkiem nie zetknąć ze sobą przy pomocy jakiegoś przewodnika dwóch biegunów akumulatora (może to doprowadzić do pęknięcia izolatorów, wykrzywienia się płyt i w ostateczności do trwałego uszkodzenia).

Konserwacja

strzałka
W normalnych warunkach system elektryczny samochodu sam utrzymuje akumulator w stanie naładowanym.
Jednak podczas krótkich przejazdów, przy dużym zużyciu prądu, może być konieczne dodatkowe doładowanie, zwłaszcza w zimnych porach roku. Poziom elektrolitu uzupełniaj tylko wodą destylowaną lub wodą chemicznie oczyszczoną. Nie używaj kwasów ani żadnych substancji chemicznych. W wypadku, gdy stosunkowo nowy akumulator wymaga częstego uzupełniania poziomu oznacza to, iż jest przeładowany.
W takim wypadku alternator musi zostać poddany kontroli, a ewentualna usterka musi być usunięta. Wszystko musi być dobrze dokręcone i czyste, a więc: styki i klemy należy oczyścić oraz dobrze dokręcić nakrętki. Akumulator powinien być dobrze zamocowany do nadwozia za pomocą blokady. Konsekwencją braku mocowania mogą być pęknięcia płytek powstałe na skutek wstrząsów.

Ocieplanie

strzałka

Napewno ocieplanie akumulatora nie zaszkodzi. Przy naprawdę dużych mrozach można zastosować ocieplenie akumulatora - w tym celu można wykorzystać specjalne materiały z gąbką, a nawet zwykły styropian.

auto zimą
auto zimą

Zima to okres trudny nie tylko dla istot żywych, ale również dla technologii. Zadbaj o swoje nerwy i przygotuj swoje auto na zimę przed zimą. Najwygodniej i najszybciej można to zrobić w serwisie. Jednak często robimy to sami, ale nie wszystko da się sprawdzić. Podam kilka czynności, które należy wykonać. Również oczekuję na wasze porady, które proszę opisać w komentarzach.

SPRAWDZAMY!

1. Opony

Fachowcy zalecają wymianę ogumienia już przy temperaturze poniżej 6-7°C. Opona letnia w niskich temperaturach twardnieje co wydłuża dwukrotnie hamowanie. Niestety pogoda u nas w listopadzie i grudniu jest nie stabilna. Często się zdarza, że już pod koniec października pada śnieg i jest zimno.

Po paru dniach następuje ciepło, które może potrwać kilka tygodni. Stan taki nie najlepiej wpływa na kondycje opon zimowych. W dobrej sytuacji są użytkownicy, którzy poruszają się wyłącznie po głównych drogach krajowych i w mieście. Jeżeli w razie opadów śniegu mogą pozwolić sobie na 2 lub 3 dni bez samochodu, mogą ostrożnie jeździć nawet na letnich oponach. Mimo wszystko lepiej wcześniej zmienić ogumienie. Unikniemy kolejek w serwisie, które w czasie pierwszego opadu śniegu ciągną się kilometrami.
trójkąt W górach stosować łańcuchy!
2. Akumulator - sprawdzić stan naładowania i ewentualnie doładować. Gdy jego stan jest na wyczerpaniu to lepiej kupić nowy.
3. Ogrzewanie wnętrza oraz szyb - bezwzględu czy jest standartowe czy korzystamy z klimatyzacji należy go sprawdzić.
4. Stan przewodów wysokiego napięcia.
5. Poziom płynu w spryskiwaczu szyb oraz jego stopień krzepliwości (najlepiej dolać już zimowego).
6. Sprawdzamy baterie pilota centralnego zamku.

ZABEZPIECZAMY!
1.Karoserię samochodu przez woskowanie - nieliczni to robią. Sam też tego nie robię, bo uważam, że dzisiejsza technologia wykonania karoserii już wystarczy. Jak ktoś ma czas i chęci to napewno woskowanie przyczyni się jeszcze do lepszej ochrony. Również dostępne są środki do konserwacji i zabezpieczania felg.
2. Uszczelki drzwi i bagażnika - delikatnie przetrzeć dobrą wazeliną kosmetyczną(techniczna jest za twarda - trudniej ją rozmarować) lub użyć silikonu do uszczelek. Należy to zrobić delikatnie, żeby później ubrań nie brudzić.
3. Zamek drzwi i korek wlewu paliwa - spray do zamków.

OGÓLNE PORADY EKSPLOATACJI SAMOCHODU ZIMĄ.
Zimą często samochód jest całkowicie zasypany w śniegiem. Dlatego też na zimę dobrze jest wyposażyć samochód w: szczotkę, skrobak do usuwania utwardzonego śniegu i lodu. Śnieg usuwamy z całego nadwozia (reflektorów, dachu, szyb) oraz oraz lusterek.
Źle odśnieżony samochód stwarza zagrożenie oraz naraża nas na mandat i punkty karne. Często duże kłopoty sprawia nam lód na szybach i reflektorach, a najgorszy jest ten powstały z zamarzającego deszczu, którego grubość może wynosić kilka milimetrów (u mnie było 1cm).
Bardzo ciężko usuwa się go z szyb (nawet odmrażacz nie daje rady), dlatego dobrze jest stosować maty i osłony.
Nie radzę stosować kartonów po pudełkach, rozmoczone przymarzają do szyb. Do odmrażania nie używamy gorącej wody, która może spowodować pęknięcie szyby. Przy usuwania lodu sprawdzamy stan wycieraczek i nie próbujemy odrywać piór gdy są przymarznięte do szyb.
W celu szybkiego odparowania szyb i usunięcia resztek lodu nawiew w samochodzie ustawiamy na maksymalną temperaturę. W silnikach benzynowych nowej generacji nie ma potrzeby rozgrzewania. Uruchamiany silnik i od razu ruszamy.
W czasie uruchamiania wyłączamy wszelkie odbiorniki prądu. W przypadku silnika wysokoprężnego należy wydłużyć rozruch o dwie lub trzy minuty czas pracy na biegu jałowym. Dobrze jest też wozić ze sobą łopatę, worek piasku oraz puste duże worki, które można podłożyć pod ślizgające się koła .

auto latem
auto latem

Samochód przygotowujemy do eksploatacji również na okres letni. Po okresie zimowym jest dużo do sprawdzenia w naszym samochodzie. Tym bardziej, że zimowa eksploatacja może pogorszyć bezpieczeństwo w czasie letnich wyjazdów oraz mieć niekorzystny wpływ na wygląd naszego auta.

Część przeglądu najwygodniej i najszybciej można zrobić w serwisie. Jednak w serwisie robimy najważniesze czynności, których nie da się zrobić samemu. Łatwiejsze prace w ciepłe wiosenne dni wykonamy z przyjemnością.
1. Najpierw myjemy dokładnie cały samochód - nadwozie i podwozie. Niezmyta po zimie sól szybciej powoduje korodowanie karoserii. Po umyciu łatwiej będzie nam znaleść uszkodzenia w karoserii, które należy natychmiast zabezpieczyć.
2. Opony - fachowcy zalecają wymianę ogumienia już przy temperaturze powyżej 6-7°C. Przy wyższych temperaturach opony zimowe, które wykonane są z miękkich mieszanek, szybciej się zużywają. Jazda na nich staje się niebezpieczna.
trójkąt Sucha i rozgrzana letnim słońcem asfaltowa droga może przygotować przykrą niespodziankę. Przed wymianą sprawdźmy ciśnienie oraz stan opon letnich. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie i co istotne, również w kole zapasowym, które zazwyczaj wozimy w bagażniku, ponieważ w razie wypadku, znajduje się on w strefie zgniotu. Bieżnik powinien mieć grubość co najmniej 3mm. No i oczywiście wyważone.
3. Akumulator - sprawdzić stan naładowania i ewentualnie doładować. Gdy jego stan jest na wyczerpaniu to lepiej kupić nowy. Radzę samemu upewnić się czy akumulator napewno trzeba wymienić. Często w serwisie sugerują wymianę po 3 latach użytkowania. Poprzedni akumulator wytrzymał u mnie 8 lat - bez większych problemu. Obecny ma już 4 lata i kręci jak szlony przy -20°C.
4. Geometria kół (zbieżność) - przeważnie robi się to w czasie przeglądu rejestracyjnego (dobrze byłoby również zrobić to po zimie). 5. Stan klocków i tarcz hamulcowych oraz poziom płynu hamulcowego.
6. Poziom płynu w spryskiwaczu szyb.
7. Stan zawieszenia, łożysk, amortyzatorów.
8. Poziom oleju i oświetlenie (reflektory)
ZABEZPIECZAMY i PUCUJEMY
1. Słoneczko przygrzewa a my karoserię samochodu woskujemy, polerujemy - (nieliczni to robią). Odkurzamy, czyścimy tapicerkę i wietrzymy w środku. Po zimie dobrze jest dokładnie wysuszyć środek samochodu z wilgoci.

polisa

Od 1 października 2018 roku w Polsce weszły przepisy, które za brak posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego lub polisy OC nie spowodują ukarania mandatem. Od tej pory kierowcy nie muszą wozić w/w dokumentów, bo dane pojazdu i informacja o zawartej polisie dostępne są w bazie CEPiK (Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców). System pokaże, czy dany pojazd ma ważny przegląd i czy opłacona została polisa OC.

W zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego zmieni się niewiele, w razie braku dokumentu, nie będzie on zatrzymany fizycznie. Zatrzymanie zostanie wprowadzone do systemu CEPiK, a następnie przekazane do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Kierowca otrzyma odpowiednie pokwitowanie, a wzrot dokumentu, z wpisem do systemu będzie mógł wykonać organ, który go wydał, jak i dowolna jednostka w ramach podmiotu, który go zatrzymał.
Oznacza to ułatwienie dla kierowcy, któremu dowód został zatrzymany z dala od miejsca zamieszkania. „Odwieszenia” dowodu rejestracyjnego będzie mógł dokonać w dowolnym miejscu, tzn. urzędzie, w kraju.
Co w przypadku stłuczki czy kolizji?
kolizja

Gdy dojdzie do stłuczki, a jeden lub więcej kierowców nie będzie mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego i polisy OC, można oczywiście wezwać policję. Policja napewno da mandat i punkty karne, dlatego należy rozważyć jej wzywanie (szczególnie przy niegroźnych zdarzeniach). Jeżeli sytuacja jest nie jasna, lepiej powiadomić policję.

Przy niegroźnych stłuczkach sprawę można spisać odpowiednie oświadczenia. Jak sprawdzić dane dotyczące polisy, czy auto sprawcy jest w ogóle ubezpieczone i kto jest wpisany jako właściciel? Rozwiązaniem jest skorzystanie ze strony internetowej Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) www.ufg.pl lub z mobilnej aplikacji UFG „Na wypadek” dostępnej na tej stronie.
Jak sprawdzić dane polisy sprawcy?
Jak w takim przypadku sprawdzić dane, potrzebne do spisania oświadczenia? A więc te, dotyczące polisy, tego czy auto sprawcy jest w ogóle ubezpieczone i kto jest wpisany jako właściciel. Rozwiązaniem jest skorzystanie ze strony internetowej Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i użycie odpowiedniego formularza. Na stronie głównej, w kilku miejscach znajdują się odnośniki, które umożliwiają sprawdzenie OC sprawcy kolizji, czy w ogóle dowolnego samochodu. Wystarczy wpisać numer rejestracyjny lub VIN pojazdu, następnie datę, dla której potrzebne są dane, kraj – w przypadku zdarzenia drogowego oraz wpisać kod zabezpieczający z obrazka.
Aplikacja UFG „Na wypadek”
Jeszcze prościej będzie skorzystać z dostępnej na stronie bardzo dobrej aplikacji UFG na smartfony z systemami Android oraz iOS. Aplikacja mobilna nie tylko umożliwia sprawdzenie OC danego pojazdu, ale ma wiele innych, przydatnych w stresujących momentach funkcji.
W razie stłuczki, czy wypadku, aplikacja „Na wypadek” poprowadzi krok po kroku przez kolejne etapy, począwszy od instrukcji zabezpieczenia miejsca zdarzenia, poprzez bezpośrednie połączenie ze służbami ratunkowymi, aż po sporządzenie oświadczenia, wraz z dokumentacją zdjęciową, planem sytuacyjnym, itp.
BLS – Bezpośrednia Likwidacja Szkód
W przypadku, gdy nie mamy smartfona lub połączenia ze stroną internetową, wtedy wystarczy zwykły telefon ubezpieczyciela. A jeśli dodatkowo jest on w systemie Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS), poszkodowany zyskuje możliwość otrzymania odszkodowania od swojego ubezpieczyciela, gdy sprawca jest ubezpieczony w innej firmie. Dzięki działaniu systemu BLS można zgłosić szkodę do swojego ubezpieczyciela i to on wypłaci odszkodowanie, a rozliczenie z towarzystwem, w którym polisę wykupił sprawca, będzie już po jego stronie.
Praktyczna rada to posiadanie przy sobie dokumentów, a jak nam przytrafi się ich zapomnąć to powyższe informacje się przydadzą.
Kiedy dowód będzie konieczny?
Co istotne, kierowcy wciąż będą musieli mieć przy sobie dowód rejestracyjny podczas przeprowadzania obowiązkowego badania technicznego, wyjazdów zagranicznych czy przy sprzedaży pojazdu.
Inna sprawa to wożenie przy sobie prawa jazdy. Ten obowiązek nie zostaje póki co zniesiony, a za brak dokumentu grozi mandat.

Egzamin na prawo jazdy - jak się przygotować

prawo jazdy

Kto może otrzymać prawo jazdy w Polsce?
Jednym z warunków uzyskania prawa jazdy w Polsce jest zamieszkanie przynajmniej od 185 dni, odpowiedni stan zdrowia, odpowiedni wiek, zdany egzamin. Decydując się na zdobycie prawa jazdy, najpierw musimy uzyskać PKK (profil kandydata). PKK jest to numer nadawany osobie chcącej zdać egzamin i uzyskać prawo jazdy. Dla każdej kategorii prawa jazdy trzeba mieć osobny profil kandydata na kierowcę. Uzyskanie PKK załatwiamy w wydziale komunikacji i jest ono bezpłatne, ale trzeba mieć aktualne badania lekarskie.

Zakres badań dotyczy wzroku, słuchu, układu krążenia, ciśnienia, poziomu cukru, sprawność motoryczną, stan psychiczny – to jest takie minimum. Według obowiązujących rozporządzeń badania lekarskie na prawo jazdy powinny obejmować 62 cechy zdrowotne. Osoby, które utraciły prawo jazdy w związku z chorobą układu nerwowego lub zaburzeniami psychicznymi muszą mieć dodatkowe orzeczenie od psychologa. Badania lekarskie są płatne. Do 2014 roku prawie każdy zdając pozytywnie egzaminy na prawo jazdy i kto nie miał żadnych przeciwwskazań lekarskich, prawo jazdy otrzymywał z ważnością bezterminową. Obecnie przepisy się zmieniły tak, że prawo jazdy wydawane jest maksymalny na 15 lat, po tym terminie trzeba ponawiać badania lekarskie. Krótsze terminy ważności dotyczą osób z problemami zdrowotnymi, np. mogą otrzymać uprawnienia na 5 lat. Trzeba cały czas zwracać uwagę na zmieniąjce się co jakiś czas przepisy. Kierowcy zawodowi podlegają trochę innym zasadom i okresom badań lekarskich.
Minimalny wymagany wiek dla uzyskania poszczególnych kategorii prawa jazdy oraz inne szczegółowe informacje w tym linku https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-prawo-jazdy
6 grudnia 2019 r. weszły nowe przepisy regulujące tzw. korytarz życia i jazdę na suwak. Uzupełniono bazę pytań o ponad 200 nowych zagadnień. Baza opublikowana na stronach Ministerstwa obejmuje 3270 pytań. Podstawowy kurs to 30 godzin zajęć praktycznych i 30 godzin zajęć teoretycznych uprawnia państwowego egzaminu na prawo jazdy przy spełnieniu pozostałych wymagań. Do egzaminu teoretycznego możemy przygotować się sami (bez uczęszczania na kurs). W tym przypadku trzeba ukończyć 4-godzinne szkolenie o udzielaniu pierwszej pomocy ofiarom wypadków i dotyczy to prawa jazdy kategorii A1, A2, A, B1, B i T. I dopiero po zdaniu tego egzaminu możemy zacząć szkolenie praktyczne.
Czy mogę zdawać egzamin praktyczny jeszcze raz po dłuższej przerwie? Tak. Jeżeli egzamin teoretyczny został zaliczony po 24 sierpnia 2014 r., to jego ważność jest bezterminowa. Wcześniej egzaminy teoretyczne zaliczone przed tą datą, traciły ważność po 6 miesiącach od uzyskanego wyniku pozytywnego.
Egzamin teoretyczny na prawo jazdy odbywa się w sali komputerowej, każdy zdający ma swoje stanowisko egzaminacyjne. Egzamin jest w postaci testu z 32 pytań: 20 pytań dotyczy wiedzy podstawowej, a 12 wiedzy specjalistycznej.
Mamy 25 minut na wszystkie pytania, maksymalnie można zdobyć 74 punkty, ale na pozytywny wynik wystarczy 68 punktów.
Pytania z wiedzy podstawowej podzielone są na 3 warianty: a) wysokie znaczenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego 10 pytań za 3 punkty każde, b) średnie znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego 6 pytań za 2 punkty każde, c) niskie znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego 4 pytania za 1 punkt każde.
Mamy wybór odpowiedzi TAK lub NIE. Czas poznania pytania wynosi 20 sekund, 10 sekund trwa wyświetlanie filmu, a czas odpowiedzi to 15 sekund. Możemy skrócić oczekiwanie na odpowiedź, naciskając przycisk start, co potwierdza gotowość do udzielenia odpowiedzi.
Pytania z wiedzy specjalistycznej (12), podzielone są na: a) 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, każde za 3 pkt. b) 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, każde za 2 pkt. c) 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, każde za 1 punkt. Mamy wybór jednej odpowiedzi z trzech opcji A/B/C.
Czas zapoznania i odpowiedzi na pytanie wynosi 50 sekund. Odpowiedzi można zmieniać przed upływem czasu dla danego pytania. Nie można powrócić do poprzednich pytań.
Egzamin teoretyczny na prawo jazdy wystarczy zdać raz, bo nie obowiązuje już przepis mówiący o 6-miesięcznym terminie ważności egzaminu teoretycznego.
Egzaminu praktyczny na prawo jazdy możemy zdawać po zaliczeniu pozytywnym testu teoretycznego. egzamin na prawo jazdy Egzamin praktyczny składa się z dwóch części: pierwsza odbywa się na placu manewrowym, a druga na drogach publicznych i trwa około 1 godziny. Na placu manewrowym możemy być poproszeni o pokazanie, jak sprawdza się poziom oleju w silniku, jak i gdzie się włącza różne światła w samochodzie itd.
Kolejnym sprawdzianem jest przygotowanie się do jazdy i wykonanie zadań na placu (jazda pasem ruchu do przodu i tyłu oraz ruszania na wzniesienie). Po prawidłowym wykonaniu zadań na placu wyjedziemy na ulice miasta, gdzie egzaminator sprawdzi nasze umiejętności jazdy po ulicach.
Przed rozpoczęciem egzaminu praktycznego egzaminator ustala:
- tożsamość (dowód osobisty, tymczasowy dowód, karta stałego pobytu lub paszport),
- sprawność fizyczną i psychiczną egzaminowanej osoby,
- stan trzeźwości (nieużywanie alkoholu lub środka działającego podobnie).
Egzamin praktyczny na placu manewrowym dla kat. B lub B1 polega na wykonaniu trzech zadań.
Na placu manewrowym należy przygotować pojazd do jazdy, sprawdzając:
* poziom oleju w silniku,
* poziom płynu chłodzącego,
* poziom płynu hamulcowego,
* poziom płynu w spryskiwaczu - osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu,
* działanie sygnału dźwiękowego,
* działanie świateł zewnętrznych pojazdu.
Przygotowanie do jazdy obejmuje również właściwe ustawienie: fotela, lusterek, zagłówków oraz zapięcie pasów bezpieczeństwa, sprawdzenie drzwi pojazdu czy są zamknięte.
W lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem . W prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem. Zagłówek powinien być ustawiony blisko za głową na wysokości głowy.
Ponadto należy upewnić się o możliwości jazdy i płynnie ruszyć z miejsca.
Jazda po prostej i łuku (do przodu i do tyłu):
- płynna jazda pasem ruchu do przodu, do tyłu,
- nieprzejeżdżanie przez linie i nienajeżdżanie na pachołki ograniczające pas,
- zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w wyznaczonym polu zatrzymania.
Ruszanie pod górkę (z użyciem hamulca awaryjnego): - tak, aby nie zgasł silnik,
- dopuszczalna odległość cofnięcia się pojazdu - 0,2 m
Egzamin praktyczny w ruchu drogowym polega na wykonaniu niżej wymienionych zadań, zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniki kierowania pojazdem, w czasie nie mniejszym niż 40 minut:
- wjazd na drogę z obiektu przydrożnego,
- jazda drogami dwukierunkowymi (jedno- i dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu)
- jazda drogami jednokierunkowymi,
- przejazd przez różne skrzyżowania (równorzędne, oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu, z sygnalizacją świetlną i o ruchu okrężnym),
- przejazd przez przejścia dla pieszych, torowiska tramwajowe i kolejowe, obok przystanków tramwajowych i autobusowych,
- wyprzedzanie, omijanie, wymijanie,
- zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w prawo, lewo oraz zawracania,
- parkowanie prostopadłe lub skośne - wjazd przodem, wyjazd tyłem (miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, możliwa jedna korekta toru jazdy),
- po zaparkowaniu musi istnieć możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu),
- parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli istnieje możliwość wyznaczenia miejsca do parkowania - dopuszczalna jedna korekta toru jazdy). Długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2 krotność długości pojazdu egzaminacyjnego,
Osoba egzaminowana uzyskuje:
- pozytywny wynik egzaminu praktycznego, jeżeli poprawnie wykonała wszystkie zadania,
- negatywny wynik egzaminu praktycznego, jeżeli dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne, albo nie panuje w wystarczającym stopniu nad pojazdem lub dalsza jazda zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
- egzaminator ma obowiązek wypełnienia arkusza przebiegu egzaminu, czyli formularza z opisem błędów popełnionych przez zdającego.
Niepełnosprawni:
- osoby te mają możliwość zdawania egzaminu na własnym, przystosowanym samochodzie o małych gabarytach.
Egzaminator w czasie egzaminu na kierowcę też musi przestrzegać pewnych zasad. Polecenia nie mogą być sprzeczne z przepisami ruchu drogowego. Nie wolno mu np. wydać polecenia skręcenia w lewo na skrzyżowaniu, na którym przepisy tego zabraniają. Jednak może wydać polecenie "Proszę skręcić w lewo na najbliższym skrzyżowaniu, na którym jest to możliwe". Egzaminator nie może wydawać polecenia w ostatniej chwili, które zmusiłoby egzaminowanego do wykonania nagłego manewru stwarzającego zagrożenie. Po zdanym egzaminie otrzymujemy dokument jego przebiegu. Nie musimy go nigdzie dostarczać, jest dla nas. Egzaminator wprowadzi wszystkie dane do systemu, które przekazywane są automatycznie do wydziału komunikacji. Nam pozostaje zgłosić się wydziału komunikacji, zapłacić za przyszły dokument. Prawo jazdy będzie gotowe do odbioru za ok. 2 tygodnie.
Czy można zrezygnować z egzaminu?
Tak, z egzaminu można zrezygnować, ale nie później niż na dwa dni robocze przed jego datą. Pieniądze wpłacone do wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego (WORD) pozostają w naszej dyspozycji. Przy rezygnacji z egzaminu, należy zgłosić się do WORD, a gdy na egzamin zapisaliśmy się online, skorzystajmy z opcji anulowania rezerwacji w serwisie InfoCar. Co się stanie, gdy nie przyjdę na egzamin? Jeżeli nie stawimy się w wyznaczonym terminie na egzamin z prawo jazdy, bez uprzedniej rezygnacji z ustalonego terminu, wpłacone pieniądze nie będą podlegać zwrotowi.
Jakie dokumenty trzeba mieć ze sobą?
Na egzaminie trzeba okazać się dokumentem tożsamości: dowód osobisty, paszport, kartę pobytu, tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, polski dokument tożsamości cudzoziemca lub zgodę na pobyt tolerowany. Bez jednego z tych dokumentów egzamin nie zostanie przeprowadzony.
Jak przygotować się do egzaminu praktycznego na prawo jazdy?
Na egzamin stawiamy się w stanie trzeźwym oraz niebędąc pod wpływem innych środków odurzających. Również dobrze jest być wyspanym i wypoczętym. Na egzamin praktyczny zgłaszamy się z okularami, soczewkami, aparatem słuchowym lub innych urządzeń wskazanych podczas badań lekarskich. Przy egzaminie kategoriach AM, A1, A2, A należy zadbać o odpowiedni ubiór. Kask ochronny zapewnia ośrodek egzaminacyjny, ale można mieć swój.
Jak przygotować się do egzaminu na prawo jazdy z części teoretycznej?
Pierwszy krok to dobrze przyswoić sobie przepisy ruchu drogowego. Na egzaminie odtwarzane są wszystkim filmy i symulacje różnych sytuacji na drodze, dlatego dobrze jest się poćwiczyć różne przypadki w dostępnych testach. Od strony technicznej trzeba wiedzieć, jak wygląda specjalna klawiatura komputera systemu przystosowanego do przeprowadzania egzaminu teoretycznego. Na egzaminie mamy krótki czas odpowiedź, co symuluje sytuację na drodze, dlatego trzeba wykazać się refleksem, podjęcie szybkiej właściwej decyzji oraz dobrą znajomością przepisów ruchu drogowego. Teorię najlepiej zdawać kilka dni przed egzaminem praktycznym. Egzamin na prawo jazdy możemy zdawać w dowolnym ośrodku w Polsce.
Egzaminacyjny stres
Jak poradzić sobie ze stresem z nim związanym? Jeżeli zdawaliśmy już kilka razy, to stres sie powiększa i coraz bardziej przeszkadza zdać nam egzamin. Bardzo denerwujemy się całą sytuacją. Nie potrafimy o niczym innym myśleć. Przed każdym egzaminem strasznie trzęsą nam się ręce, mamy koszmary nocne, kołatanie serca, ogólny niepokój. Oczywiście istnieją różne środki uspokajające, ale skorzystanie z nich należy skonsultować z lekarzem. Na początku radzę jednak zacząć od strony psychologicznej. Czym różni się ta sytuacja od innych sytuacji egzaminacyjnych, które przecież pewnie już się nam zdarzały. Czemu zdanie egzaminu na prawo jazdy jest aż tak ważne? Często to jest też presja otoczenia (rodziny, znajomych), co znowu sobie pomyślą, jak nie zdam następnym razem. Takie myśli należy odrzucić i nie przejmować się opinią innych, która często jest złośliwa. Idąc na egzamin, myślmy pozytywnie. Zdarzy się nam porażka, przecież spotyka to również dużo innych ludzi. Następnym razem będzie lepiej, nie zniechęcajmy się. Nie jesteśmy osamotnieni w tym sprawdzianie.
Przed egzaminem
Wypocznij, zrelaksuj się w swój ulubiony sposób, wyśpij się. Nie możesz zasnąć? Zrób sobie jakąś herbatkę uspakajacą lub inne ziółka. Rano konieczne dobre śniadanko z pozytywnym przemyśleniem. Czosnek zostaw sobie na wieczór. Dam radę, przecież na kursie wypytałam/em się o wszystko z dziedziny budowy i obsługi samochodu. Gdzie sprawdza się olej, płyn w spryskiwaczu, sprawdzenie świateł? Ustawienie fotela, lusterek. Phi, przecież to banalnie proste. Przepisy mam wykute na blachę, a znaki w jednym paluszku. Trasę egzaminu też znam. To, co może mi się stać! Dobre wrażenie zrobi schludny, skromny ubiór i kulturalne zachowanie. Nie przesadzaj z perfumami, żeby nie poddusić egzaminatora. Nie wskazane jest żucie gumy. Istotne jest też obuwie, powinno być wygodne i odpowiednie do jazdy. Buty na wysokich obcasach raczej nie pomogą. Kolczyki w nosie, wargach czy też innych odsłoniętych częściach ciała zarówno u kobiet i mężczyzn szczególnie u starszych egzaminatorów mogą budzić niesmak (nie to pokolenie). Spróbuj zagadać do egzaminatora, warto spróbować, rozmowa zbliża ludzi i może nie będzie utrudniał.
Na początku najważniejsze jest opanowanie zdenerwowania i stresu. Jeżeli stres w danym momencie staje się nie do wytrzymania, warto poprosić egzaminatora o możliwość zjechania i zatrzymania pojazdu na poboczu po to, by wziąć kilka głębokich wdechów. Egzaminatorzy czasami przychylnie podchodzą do takiej prośby. Mają świadomość, jak bardzo może być to stresująca sytuacja dla zdających. Słuchaj, słuchaj i jeszcze raz słuchaj poleceń egzaminatora. On nie będzie wymagał od ciebie, nie wiadomo jakich akrobacji. Nie bój się go, nie ma różnicy, czy skręcić w lewo każe egzaminator, czy instruktor. Wracasz już do ośrodka, nie wpadaj w euforię. Bardzo łatwo popełnić głupi błąd tuż, tuż przed końcem. Także aż do tego końca nie odpuszczaj!